PZT – eksportowa wizytówka gdyńskiego portu.

WIADOMOŚCI GDYŃSKIE
„PZT – eksportowa wizytówka gdyńskiego portu.”
Nr 1 (71) ROK XII, Styczeń – Luty 2007

Gdyński Portowy Zakład Techniczny rozpoczął działalność 12 lat temu – 1 kwietnia 1995 roku. W efekcie komercjalizacji Zarządu Morskiego Portu Gdynia – Portowy Zakład Techniczny przejął zadania i obowiązki realizowane przez wydziały remontowe zaplecza technicznego branży mechanicznej i budowlanej oraz elektrycznej, a jego podstawowym zadaniem było utrzymywanie infrastruktury portowej. Jednym z efektów przeprowadzonej komercjalizacji było ujawnienie panujących w porcie przerostów zatrudnienia. Z tych też powodów PZT zaczął szukać swojego miejsca również poza portem w sferze usług typowo mechanicznych, związanych z montażem portowych urządzeń wyładowczych. Pierwszym technicznym zadaniem był montaż ośmiu silosów do przechowywania zboża i śruty w gdyńskim Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Później pracownicy PZT zmontowali dla Morskiego Terminalu Masowego Gdynia wielkogabarytowe urządzenie do przeładunku towarów sypkich produkcji belgijskiej o nazwie „Vigan”. Następne zlecenie przyszło z fińskiej firmy Konecranes VLC – 16 suwnic na kołach gumowych dla terminali amerykańskich w Nowym Jorku i Norfolk oraz w Panamie. Najbardziej jednak spektakularnym przedsięwzięciem w roku 2001 był montaż największej suwnicy w Europie – aż 126 metrowej – dla Stoczni Gdynia . Ten egzamin PZT zdał na piątkę z plusem i posypały się kolejne zamówienia firm z branży dźwigowej. Obecnie PZT specjalizuje się w montażu wielkogabarytowych konstrukcji stalowych dźwigowych i suwnic oraz remontach urządzeń przeładunkowych i transportowych W 2002 roku powstało w PZT już 29 suwnic, a w roku 2003 specjaliści z PZT zmontowali 19 suwnic. Rok 2004 był dla Portowego Zakładu Technicznego rokiem rekordowym – zmontowano aż 36 samojezdnych suwnic kontenerowych. Natomiast w roku 2005 zmontowano 20 samojezdnych suwnic RTG dla terminali kontenerowych w USA, Hiszpanii i Portugalii, Afryce i Rosji.

Zadaniem numer jeden 2005 roku był montaż kontenerowej suwnicy nabrzeżowej typu Panamax firmy Konecranes dla gdyńskiego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego oraz dużego chwytakowego urządzenia rozładowczego o wadze 800 ton i wysokości 60 metrów, dla brytyjskiego portu Bristol. Natomiast w roku 2006 poza montażami na placach portowych po raz pierwszy zostało zrealizowane zlecenie montażowe za granicą – montaż dwóch suwnic kontenerowych w lądowym terminalu w Birmingham, oraz montaż kilkunastu suwnic RTG w różnych zakątkach świata. Równolegle, w branżach budowlanych, obsługujących prawie w całości infrastrukturę portową, następuje systematyczne dostosowywanie posiadanego potencjału technicznego do wymagań stawianych przez Port Gdynia. PZT posiada obecnie duży potencjał rozwojowy – to olbrzymi zapas synergii, która jest w stanie bardzo dużo zdziałać, pokonując wszelkiego rodzaju przeszkody. Dobrym przykładem jest fakt, iż w roku 2006 PZT rozpoczął nową działalność – teraz pracownicy PZT na zlecenie dotychczasowych partnerów – montują za granicą suwnice. Obecnie eksportowym montażem zajmuje się kilkanaście osób. Specjaliści z PZT pracowali już w Brazylii, Chile, Belgii, Wielkiej Brytanii, i w Indiach oraz w Estonii. Następne kontrakty montażowe to Argentyna, Kolumbia, Włochy, Republika Południowej Afryki, Francja, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Łotwa.

Rok 2007 to czas realizacji wielkich zadań – współuczestnictwo w jednej z większych światowych modernizacji terminala w Hamburgu – powiększenie zdolności przeładunkowej terminala o prawie 100% poprzez instalację suwnic pracujących w cyklu automatycznym oraz montaż suwnic kontenerowych dla najmłodszego polskiego terminalu kontenerowego – DCT z Gdańska.