PZT – pierwsza polska firma na europejskim rynku… ultra ciężkich transportów specjalistycznych

Portowy Zakład Techniczny S. A. w Gdyni, posiadający specjalistyczny modułowy zestaw transportowy SPMT (Self Proppeled Modular Transporter), wyprodukowany przez europejskiego lidera w branży – niemiecką firmę Scheuerle, jest jedyną firmą w Polsce oferującą sprzęt tego typu.

Zakupiony w sierpniu 2013 r. modułowy zestaw transportowy okazał się bardzo dobrą inwestycją uzupełniającą portfolio gdyńskiej spółki. do tej pory bowiem polscy kontrahenci mogli korzystać tylko z maszyn zagranicznych, transportowanych specjalnie do wykonania zadania w Polsce z Niemiec, Belgii lub Holandii.

Do PZT należy czwarta generacja tych maszyn produkowanych dla odbiorców na całym świecie od 1983 r.

Przy pomocy tego specjalistycznego sprzętu gdyński zakład wykonał w tym roku m. in. transport suwnicy STS o wadze 900 t, który miał miejsce na terminalu kontenerowym DCT w Gdańsku czy też przewóz dwóch suwnic kolejowych RMG służących do przeładunku kontenerów o wadze 340 t każda. Ten ostatni transport odbył się w relacji z placu montażowego spółki, za pośrednictwem pontonu, bezpośrednio na jeden z gdyńskich terminali kontenerowych.

Spółka obsługuje również partnerów w zakresie transportów dużych sekcji statkowych, mostowych czy tez instalacji offshore. Posiadane 4 moduły 4-osiowe plus 2 moduły 6-osiowe (razem 28 osi) są ze sobą w pełni kompatybilne i umożliwiają dowolne ich zestawienie stwarzając w ten sposób możliwość budowy kombinacji, która sprosta wadze i gabarytom ładunku.

Kluczową cechą zestawu jest bardzo precyzyjne poruszanie się w każdym możliwym kierunku: na wprost, do tyłu, na boki, na skos oraz skręt praktycznie wokół każdej możliwej do zdefiniowania osi obrotu. Dodatkowo, każdy moduł, jak i cały zestaw, posiada możliwość podnoszenia oraz opuszczania płaszczyzny załadowczej, której wysokość od podłoża w czasie transportu wynosi ok 1,5m ± 35 cm. Umożliwia to samodzielny podjazd pod ładunek, uniesienie go na sobie, transport do miejsca przeznaczenia oraz samodzielny wyjazd spod ładunku. Doświadczony operator jest w stanie pozycjonować ładunek z dokładnością do kilku milimetrów.

Moduły składające się na zestaw przystosowane są do transportowania w miejsce pracy za pomocą standardowych oplandekowanych naczep. Masa jednego modułu wraz z jednostka napędową nie przekracza 20 t. a wymiary (moduł 4-osiowy: 5,6 m x 2,43 m, moduł 6-osiowy: 8,4 m x 2,43 m, jednostka napędowa: 2,7 m x 2,43 m) pozwalają na bezproblemowy załadunek na tira.

Portowy Zakład Techniczny S.A. działalność na rynku transportów specjalistycznych rozpoczął od spektakularnego cyklu przewozów suwnic ASC do Nowego Jorku. Było ich w sumie 20, a każda o masie przekraczającej 300 t. Przetransportowano je z placu montażowego spółki pod statek na zasadzie FAS.

Wkrótce potem nastąpił bardzo szybki wzrost zamówień na ten rodzaj specjalistycznych usług. Rosnące zainteresowanie ze strony rynku zaowocowało zamówieniem dodatkowych 2 sztuk modułów – tym razem 6-osiowych o nośności około 216 t każdy. Dostarczono je we wrześniu 2014 r. w ten sposób PZT, posiadając w sumie 28 osi wraz z 2 jednostkami napędowymi, zwiększył swe możliwości przemieszczania ładunków o masie całkowitej do 1000 t.

Obecnie gdyńska spółka analizuje możliwość rozbudowy posiadanego zaplecza o kolejne moduły, by sprostać coraz to większym i cięższym ładunkom jakie już pojawiają się na rynku transportu specjalistycznego w 2016 r.